Blog

Odżywianie kobiety w okresie laktacji

Opublikowano 09.01.2017

Co można jeść karmiąc piersią

Czy wiesz, że dieta kobiety karmiącej piersią nie istnieje? Wystarczy tylko albo aż – jeść zdrowo, nie przejadać się i pamiętać o nawadnianiu. Okres laktacji to idealny czas, aby nauczyć się dobrych nawyków żywieniowych. Dzięki temu Twój organizm nabierze energii, a Ty chęci do działania. Mając świadomość, że dbasz o siebie i o dziecko będziesz się czuła rewelacyjnie, bo w zdrowym ciele, zdrowy duch! 

 

DIETA DLA MATKI KARMIĄCEJ

Dlaczego dieta kobiety karmiącej nie istnieje? Bo zasady odpowiedniej diety w czasie karmienia piersią są takie same, jak dieta każdego człowieka – według zasad zdrowego odżywiania. Oznacza to, że każdy człowiek codziennie musi dostarczyć swojemu organizmowi potrzebną porcję węglowodanów, białka, tłuszczy, soli mineralnych i witamin. Tym samym powinniśmy zrezygnować z produktów, które zawierają konserwanty, sztuczne barwniki, zagęszczacze, niezdrowe słodziki. A także wykluczyć używki – alkohol, papierosy, dużą ilość kofeiny. 

 

CO JEŚĆ PODCZAS KARMIENIA PIERSIĄ?

Przede wszystkim jedz świeżą żywność, przyrządzaj urozmaicone dania i pamiętaj o regularnych posiłkach – 3 główne dania oraz 5-6 przekąsek. Do tego jedz to, co lubisz i to, na co masz ochotę. Obserwuj dziecko, jak reaguje na systematycznie dodawane składniki. W okresie laktacji kobiece zapotrzebowanie na energię wzrasta od 500 kcal do 650 kcal na dobę.

 

ZASADY ZDROWEGO ŻYWIENIA 

Na pierwszym miejscu postaw produkty zbożowe oraz warzywa i owoce. Wybieraj takie produkty, które zapewniają wapno oraz są źródłem wysokowartościowego białka i witamin z grupy B.  (mleko, jogurty, kefir, maślanka). Przykładowo – codziennie wypijaj 2 szklanki mleka. W 1-2 posiłkach dziennie dostarczaj wysokowartościowego białka, żelaza, cynku oraz witamin B1, B2, B12 i PP – znajdziesz je w chudym mięsie, dobrej jakości rybach oraz w roślinach strączkowych. W umiarkowanych ilościach dodawaj do posiłków tłuszcze zwierzęce. 

 

CO PIĆ PRZY KARMIENIU PIERSIĄ?

Nie zapominaj o napojach! Krajowe Standardy Medyczne podkreślają, że kobieta karmiąca powinna wypijać 3 litry płynów dziennie. Nie czekaj na uczucie pragnienia do ostatniej chwili, zawsze miej w pobliżu butelkę wody. Najlepszym napojem jest woda niskozmineralizowana. Poleca się również owocowe i ziołowe herbatki oraz pitne napoje mleczne, np. jogurty. 

 

KIEDY KARMISZ NOWORODKA 

Będąc na początku przygody z karmieniem piersią, kiedy dziecko jest jeszcze noworodkiem, a jego układ pokarmowy dopiero się rozwija, należy jeść pożywne i niewzdymające produkty. Po narodzinach dziecka najlepiej jedz dania lekkostrawne, ale równocześnie pełnowartościowe. Przez mniej więcej miesiąc unikaj kapusty, kalafiora, fasoli i dużej ilości cebuli, pikantnych przypraw oraz smażonych dań.

 

POZNAJ NASZE PRODUKTY MULTI-MAM

Preparaty Multi-Mam to produkty do zadań specjalnych w okresie karmienia piersią. Kompresy zostały opracowane w celu intensywnej pielęgnacji – hamują rozwój bakterii, zapobiegają zakażeniom i wspomagają naturalne procesy leczenia. Kompresy Multi-Mam zawierają opatentowany kompleks 2QR i są polecane przede wszystkim na poranione sutki. Natomiast balsam to pielęgnacyjna maść na brodawki sutkowe, oparta na ziołowym składzie. Balsam Multi-Mam zawiera m.in. olej słonecznikowy oraz masło shea. Jego zadaniem jest zapobieganie pękaniu i utrzymywanie gładkiej skóry wokół brodawek. 

 

_______________

Źródło informacji:
M. Nehring-Gugulska, Warto karmić piersią i co dalej?
Instytut Żywności i Żywienia, Zasady prawidłowego żywienia
Standardy Medyczne, Stanowisko Grupy Ekspertów w sprawie zaleceń żywieniowych dla kobiet w okresie laktacji

Powiązane produkty:

Kontakt

BG TRADING Sp. z o.o.

ul. Sobieskiego 1/2,

31-136 Kraków